onsdag 28 juli 2010

Vegetarisk djävulschili

Det här är en maträtt som jag började göra under tiden jag pluggade. Den är nämligen tacksam att göra storkok av, frysa in och ha med sig till skolan/jobbet.
Jag är inte någon receptslav utan skjuter från höften med ögonen stängda, jag gjorde det idag också men har försökt memorera det så ni kan ta del av det! Jag använde mini fraiche idag och om du vill ha en lite rundare smak på grytan tycker jag att du kan ta en betydligt fetare creme fraiche som dämpar den värsta hettan(jag lovar att det var starkt idag)!

Vegetarisk djävulschili. ca 5 port.
600 gram quornfärs
1 förp. krossade tomater
1,5 dl röda linser
5 msk sweet chilisås
2 dl creme fraiche
1 stor eller 2 mindre lökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1 röd paprika
2,5 dl vatten
0,5 dl rapsolja
2 msk soja
1 msk tomatpuré 
3 msk ketchup
1 buljongtärning
1 msk cayennepeppar
2 tsk vitlökspeppar
salt


Ta fram den största grytan du har och ställ den på spisen. Medan plattan blir varm hackar du lök, strimlar paprika och skär chili. Häll olja i grytan och i med hacket, pressa över vitlöken och fräs alltihop till löken mjuknat. Häll på vattnet, lägg i buljongtärningen och linserna. Låt koka 5-10 minuter under lock.
Häll på quornfärs, krossade tomater, tomatpuré, ketchup, soja, sweet chilisås och creme fraichen. Rör om och låt det koka upp, krydda med cayenne- och vitlökspeppar. Smaka av med salt.
Jag äter denna med färska grönsaker och gärna ett glas mjölk(bra mot värsta hettan). Det passar jättebra att servera pasta eller ris till rätten om man vill ha det och då kanske receptet snarare räcker till 8 port.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar